رئيس کميسيون برجام مجلس با بيان اينکه برجام براي کشور فاجعهآفرين است، گفت که هيچ لغو تحريمي در کار نيست.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار خبرنگار شبکه اطلاع رساني راه دانا؛ عليرضا زاکاني نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي و رئيس کميسيون بررسي برجام خانه ملت در نشست خبري که عصر امروز در مجلس برگزار شد، طي سخناني اظهار داشت: کميسيون برجام بيش از 40 روز با همکاري 14 نفر از همکارانم در مجلس به بررسي متن برجام و قطعنامه پرداخت.
وي افزود: در اين مسير تلاش شد که کميسيون در چارچوب قانون و وظايف منطبق با آن همچنين جايگاهي که به واسطه اعتماد رهبر معظم انقلاب در مجلس دارد، برجام را رسيدگي کند.
رئيس کميسيون ويژه برجام مجلس شوراي اسلامي در ادامه تصريح کرد: در اين نشست سعي شد با تأمل و دقت نظر در متن برجام و قطعنامه همچنين با استفاده از ديدگاههاي کارشناسان و متخصصان موضوع سيري دنبال شود که ماحصل آن گزارشي بي طرفانه، مستند و با عمق کارشناسي ارائه شود.
زاکاني با اشاره به تلاش اعضاي کميسيون ويژه برجام جهت تنظيم و ارائه گزارش برجام خاطرنشان کرد: در طول ايام برگزاري نشستهاي اين کميسيون که مصادف با ايام تعطيلات شده بود همکاران من در کميسيون بيشترين زحمت را کشيدند.
رئيس کميسيون ويژه برجام مجلس ادامه داد: تلاش ما در جهت مکمل بودن تلاش تيم مذاکرهکننده بود و سعي کرديم کار را به نحو احسنت انجام دهيم؛ حتي برخي نشستها 11 ساعت به طول ميانجاميد که همراه با چالشها، سوالات و پيشنهادهاي مختلف بود.
وي در ادامه گزارش نهايي بررسي برجام را الگوي کاملي خواند که در آن بررسيها و دقت نظرهاي لازم صورت گرفته است.
زاکاني همچنين خاطرنشان کرد: اين گزارش الگويي بود که ميتواند براي ساير عرصههاي کار و تلاش مجلس مورد دقت قرار گيرد. کار ما مکمل تيم مذاکرهکننده بود. سعي کرديم فراتر از قانون پا نگذاريم. متن قطعنامه و برجام را با قوانين موجود با توجه به فرمايشات رهبر معظم انقلاب و سياستهاي کليه نظام ارائه داديم.
رئيس کميسيون ويژه برجام مجلس ادامه داد: ما در اين جلسات سعي کرديم از عقل جمعي و تدبير کميسيون بهره بگيريم و نهايتا با راي اکثريت کار را پيش ببريم. همچنين نظرات تيم مذاکرهکننده فعلي و سابق را به عنوان يکي از ملاکها قرار داديم و توجهي به نظرات بيگانگان نداشتيم.
عضو کميسيون شوراهاي مجلس شوراي اسلامي اضافه کرد: ما آمانو را يک بار به نشست کميسيون دعوت کرديم تا مطالب عميق و آنچه که جهت بيان درست مطالبات مردم است را از او بخواهيم و مسائل مهم آژانس را به او متذکر شويم. بنابراين ما به اعضاي تيم خود اعتماد داشتيم.
زاکاني در ادامه با اشاره به تلاش زياد کميسيون همچنين نشست مشترک با مسئولان مختلف عنوان کرد: ما در هيات رئيسه تصويب کرديم که با همه مسئولان ديدار و مذاکره داشته باشيم که اولين درخواست ما ديدار با آقاي لاريجاني بود.
وي علت دعوت از جليلي و همراهانش را سکانداري 6 ساله مذاکرات همچنين آشنايي با گزارش 12 ساعته آنها به شوراي امنيت ملي خواند.
رئيس کميسيون ويژه برجام مجلس در بخش ديگري از سخنان خود عنوان کرد: بيشترين فرصت در طول نشستهاي کميسيون به تيم مذاکرهکننده فعلي داده شد. همچنين نيروهاي امنيتي و دفاعي نيز در بالاترين سطوح در کميسيونها حاضر شدند. همچنين سوالات و دغدغهها بيان شد و از کارشناسان حقوقي و اساتيد دانشگاهها استفاده شده و هدف اصلي تکيه بر آرا و نظرات تخصصي بود.
زاکاني با بيان اينکه ما از 12 نفر از اساتيد مجرب دانشگاهها استفاده کرديم که هم صاحبنظر بوده و هم متعلق به طيفهاي مختلف فکري بودند، تاکيد کرد: کميسيون در معرض تفکرات و ديدگاههاي مختلف قرار گفت.
وي ضمن تشکر از سازمان انرژي اتمي، وزارت امور خارجه، مسئولان وزارت دفاع و اطلاعات، تيم مذاکرهکننده سابق و فعلي و همچنين کارشناسان حقوقي و متخصصان، مرکز پژوهشها و استادان دانشگاه، همچنين عوامل اجرايي مجلس و همه کساني که آنها را در ارائه گزارش همراهي کردند ادامه داد: ما از ابتدا با فرصتي که در اختيار داشتيم سعي کرديم روشمند عمل کنيم.
رئيس کميسيون ويژه برجام مجلس تصويب روش کار کميسيون را اولين گام کميسيون برجام خواند و همچنين يادآور شد: تصويب سند رسانهاي منطبق با مصوبات کميسيون از دومين گام اين کميسيون بود که با اين تصويب دست به تدوين آييننامه داخلي زديم چراکه نکات چالشبرانگيز کميسيون ايجاد ميشد و در نهايت پس از تصويب اين سند گزارشي تنظيم شد که در روز پانزدهم تکثير شد.
زاکاني متذکر شد: مسير طي شده مبتني بر روشمندي بود. چراکه در يازدهمين روز از بررسيها توسط آقاي لاريجاني جلسه اضطراري تشکيل شد و ايشان متذکر شدند که گزارش را هرچه سريعتر ارائه کنيم. لذا روز 22 که برخي اعضا جهت بازديد از سايت هستهاي اراک سفر کرده بودند عدهاي به اين بازديد نرفته و جهت تسريع در ارائه گزارش يک متود و سوژه جديد استخراج کرديم و آن متود زمانبندي مشخص در ارائه گزارش بود که ما آن را در 31 شهريور سال جاري مطرح کرديم.
وي همچنين متذکر شد: در طول نشستهاي کميسيون کليه موافقان و مخالفان به ارائه نظرات و ديدگاههاي خود پرداختند و گزارش نهايي مبتني بر نظريه جمعي بود؛ به هيچ وجه هيچ يک از کارهاي کميسيون سليقهاي و شخصي نبود، جاي جاي اين مسير مصوب اعضا است و همه مباحث در جمع اعضاي کميسيون مطرح شد.
زاکاني يکي از ويژگيهاي کار کميسيون را استماع نقطه نظرات مختلف دانست و تصريح کرد: ما در طول نشستهاي کميسيون فقط به استماع صحبتها بسنده نکرديم چرا که ممکن بود برخي نظرات تأسي گرفته از هيجانات باشد.
عضو کميسيون شوراهاي مجلس شوراي اسلامي در ادامه عنوان کرد: در کميسيون 65 سوال تنظيم شده مطرح شد که 40 سوال به وزارت امور خارجه ارسال و آنها بيجواب ماند و به 25 سوال ارسالي به سازمان انرژي اتمي پاسخ داده شد ولي متأسفانه 40 سوال مبني بر ارائه اسناد و نتايج بررسيها از سوي وزارت امور خارجه پاسخ داده نشد.
وي به پيشنويس گزارش برجام نيز گريزي زد و ادامه داد: در تاريخ هشتم مهرماه سال جاري گزارش آماده شد و پيشنويس آن در کميسيون ارائه شد که با ارائه نقطه نظرات و ديدگاههاي مختلف در نهايت در روز پنجشنبه و جمعه دو هفته گذشته گزارش آماده شده و شنبه هفته گذشته متن پيشنويس در کميسيون قرائت شد.
زاکاني در ادامه مطلب فوق مطرح کرد: در اين ميان سوالي که برخيها مطرح ميکردند اين بود که ميگفتند اين پيشنويس در کجا و چگونه نوشته شده است. ما در آييننامه پيشنهاد ايجاد يک دبيرخانه اجرايي را داده بوديم چرا که ظرف 40 روز بايد يک کار بزرگ و عميق را بر عهده ميگرفتيم لذا اين دبيرخانه مشتمل بر سه دفتر تدوين، اطلاعرساني و تعاملات ايجاد شد.
رئيس کميسيون ويژه برجام مجلس شوراي اسلامي با اشاره به 56 ساعت جلسه مشترک با اعضاي اين دفاتر عنوان کرد: ما از برخي کميسيونهاي مجلس که بيش از 7 ماه در خصوص بررسي متن برجام جلسه برگزار کرده بودند درخواست کرديم که اسناد را ارائه دهند ولي آنها عنوان کردند که هيچ گونه اسناد پياده شده نداريم و مباحث فقط داخل کميسيوني بوده است.
وي با اشاره به کميتههاي تخصصي کميسيون برجام و جلسات آنها ادامه داد: همه کميسيونها به جز کميسيون اقتصادي به ارائه گزارش خود پرداختند. از جمله کميته حقوقي 5 جلسه، کميته امنيت 5 جلسه، کميته سياسي و فرهنگي 2 جلسه و کميته هستهاي و فني 3 جلسه به صورت تخصصي جهت ارائه گزارش برجام برگزار کردند که ما درخواست کرديم گزارشها هم در رسانه و هم در دانشگاه ارائه شود.
زاکاني يادآور شد: حتي 30 نفر از اساتيد مجرب در جهت بررسي و جمعبندي گزارش برجام نيز به ارائه نظر پرداختند.
رئيس کميسيون ويژه بررسي برجام مجلس شوراي اسلامي دو نگاه و ديدگاه در داخل کميسيون را مورد بحث قرار داد و اظهار داشت: يک ديدگاهي که در کميسيون وجود داشت اين بود که تلاش ميکردند به کليات بررسي بسنده کنند و دقت و کاوش اساسي در بررسيها وجود نداشته باشد، استدلال آنها اين بود که نکات دقيق، سوءاستفاده دشمن را برميانگيزد که نظر آقاي لاريجاني نيز بر همين اساس بود.
وي در همين راستا ادامه داد: ولي ما نظر داشتيم که گزارش منطبق با آنچه واقع است ارائه دهيم و حقيقت است که تشخيص ميدهد گزارش چگونه ارائه شود. ما نظر بر بررسي دقيق و عميق متن برجام داشتيم و معتقد بوديم که بررسيها و در نهايت گزارش دستخوش بيدقتي قرار نميگيرد لذا کميسيون با 5 کميته خود به پيشنويس گزارشي رسيد که در شنبه گذشته در کميسيون مطرح شد.
زاکاني همچنين عنوان کرد: البته برخيها وانمود ميکردند که اين گزارش نتيجه بررسي و گزارش کميتهها نيست و معتقد بودند بايد جداگانه ارائه شود. عدهاي ميگفتند اجماعي يا دو سومي نظر بدهند و من عنوان کردم که طبق آييننامه نيست. ما نميتوانيم کاري انجام دهيم که خلاف نظر مجلس است لذا گزارش 7 بخشي شامل يک بخش مقدمات و کليات همچنين 5 بخش بررسي موضوع به صورت تخصصي و بخش آخر پيشنهادات بود که در نهايت آن را از ابتدا در کميسيون قرائت کرديم.
رئيس کميسيون ويژه بررسي برجام مجلس شوراي اسلامي اضافه کرد: سپس تمامي نظرات و ديدگاهها ارائه شده و به رأي گذاشته شد همچنين اصلاحات مورد نياز بر روي پيشنويس اعمال شد. من حتي مطرح کردم که اگر کميسيون تشخيص ميدهد پيشنويس را ملاک قرار دهد مشکلي وجود ندارد ولي با اين نظر مخالفت شد .براي پيشنويس و بند بند آن همچنين کليات کار جداگانه رأيگيري انجام شد.
زاکاني ادامه داد: تا آخرين لحظه کميسيون حائز افرادي بود که رسميت داشتند حتي براي ويراستاري نيز رأيگيري کرديم. سوال من اينجاست چرا بايد با منافع ملي و حيثيت مجلس بازي کنيم؟ چرا نبايد با واقعيت روبهرو شد؟ چرا نظرات اساتيد براي عدهاي بد ميآيد و ديدگاههاي برخي به مذاقشان خوش نميآيد؟ چرا نظرات نمايندگان براي برخي ناگوار است؟ ما به مر قانون عمل کرديم.
زاکاني متذکر شد: نظر آقاي لاريجاني بر ارائه طرح برجام بود که ما گفتيم طبق آييننامه تهيه اين طرح با کميسيون برجام نيست و در نهايت برخي نمايندگان زحمت کشيده و طرحي تهيه کردند که دو بار هم به رهبر معظم انقلاب تقديم شد که پاسخي دريافت نکردند. در نهايت جهت تهيه اين طرح بنا شد از هر فراکسيون سه نفر شرکت داشته و کار را دنبال کنند و دوستان به يک متن مشترک رسيدند.
رئيس کميسيون ويژه برجام مجلس تأکيد کرد: طي يکي از جلساتي که جهت تهيه طرح با آقاي لاريجاني داشتيم اعتراضاتي در اين ميان مطرح شد که نظرات و ديدگاهها بيان شد و برخي آقايان طرح را امضا نکردند چرا که نظرات آنها در آن قيد نشده بود لذا سکوت کردند ولي بسياري رأي دادند.
زاکاني عنوان کرد: بر خلاف ماده 145 آييننامه مجلس شوراي اسلامي با توجه به تلاشهاي انجام گرفته جهت بررسي متن برجام از سوي کميسيون ويژه متأسفانه بررسي و اصلاحيه گزارش برجام به اين کميسيون ارجاع داده نشد و در حقيقت کميسيون در نظر گرفته نشد. من هم گفتم انتظار چنين چيزي را نداشتم چرا که ميخواستيد دقت و بررسي عميق صورت نگيرد حتي به کميسيون برجام به عنوان يک کميسيون فرعي هم نگاه نشد و گزارش جهت بررسي مجدد به اين کميسيون ارجاع داده نشد که در پي اعتراض بنده آنها گفتند ما غفلت کرديم.
وي در ادامه مطلب خود گفت که پس از اعتراضات اعضا جهت عدم ارجاع گزارش به کميسيون ويژه آنها گفتند در روز تعطيلات گزارش را جهت اصلاح به شما ارجاع ميدهيم ولي بنده قبول نکردم چرا که ساير کميسيونها از جمله کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس طبق ماده 145 آييننامه مکلف است تا ده روز نظرات کميسيونها را استماع و دريافت کند و زماني به ما ارجاع داده شد که دير شده بود و اين زمان پايان يافته و گزارش به تصويب کميسيون امنيت رسيده بود.
زاکاني ادامه داد: بر خلاف اعلاميهها و اطلاعيههايي که کميسيون امنيت جهت بررسي گزارش برجام داشت در يک جلسه طرح مورد نظر را با تغييرات سه چهار کلمه و يک پاراگرافي به تصويب رساندند. آيا اين با سخنان رهبري و دقتي که ايشان ميفرمايند مطابقت دارد؟ چرا حيثيت مجلس را زير سوال بردند؟
رئيس کميسيون ويژه بررسي برجام مجلس شوراي اسلامي در ادامه خواستار تجديدنظر بررسي گزارش برجام در کميسيون امنيت شد چرا که آن بررسي را خلاف مقررات ميدانست.
وي انتقاد برخي اعضاي کميسيون را غيرمنطقي دانست و ادامه داد: آنچه برخي آقايان مصاحبه کردند را انتظار نداشتم و گلايه هم کردم؛ من از بابت رعايت امانت جهت رفع ابهامات گزارش منتقدان از جمله کميته امنيت و سياسي را به رسانهها ميدهم چرا که اين اعضا اعتراض داشتند، اگر بخش هاي ديگر نيز اعتراض داشته باشند نيز گزارش آنها را به رسانهها تقديم مي کنيم.
وي ادامه داد: گزارش نهايي برجام کاري بود که در نهايت تلاش صورت گرفت و نشان داد که مجلس اگر بخواهد ميتواند رأس امور باشد ولي بايد بخواهد تا اين امر محقق شود.
رئيس کميسيون ويژه برجام مجلس شوراي اسلامي درخصوص عمر اين کميسيون گفت که طبق ماده 44 قانون هيچ عمر و زماني براي کميسيون ويژه در نظر گرفته نشده است. عمر کميسيون يک يا دو ماه نيست.
زاکاني عنوان کرد: ما در طول بررسي برجام و نشستها وظيفه ارائه گزارش داشتيم و در حد توان اين کار انجام شد و همچنين گزارش تفصيلي هم تهيه شد. از هر فرمايشي به ويژه فرمايش علما استقبال ميکنيم و نهايت تلاش بر اين است که در اين راستا عمل کنيم چرا که عدم استفاده از اين نظرات آسيبهاي جبرانناپذيري را به دنبال خواهد داشت.
وي در خصوص سفر آمانو و حضور او در نشست کميسيون برجام گفت که قبل از اين ديدار عدهاي پيغام دادند که ممکن است اين شخص بداخلاقي کند اما افراد مختلف و مسئولان اين نشست را فوقالعاده عنوان کردند و اين اهتمام کميسيون را نشان ميداد. آمانو در مواجهه با نظرات کميسيون دست و پاي خود را گم ميکرد و به مترجم خود ميگفت «هول و جوگير شدم».
رئيس کميسيون ويژه برجام مجلس شوراي اسلامي همچنين خاطرنشان کرد: ما به آمانو بياحترامي نکرديم اما مطالبات جدي خود را مطرح کرديم.
زاکاني در خصوص گزارش تفصيلي هزار صفحهاي کميسيون برجام گفت: اگر از گزارش تفصيلي به تعداد هزار صفحه ياد شده به علت کثرت نام برده شده است. چرا که کميسيوني که جلسات بسيار زيادي با مسئولان مختلف کشور داشته و به استماع ديدگاهها و نظرات مختلف پرداخته است ميتواند صدها صفحه تهيه کند لذا اظهارات آقاي نقويحسيني مبني بر گزارش هزار صفحهاي نشان از کثرت آن دارد.
وي عنوان کرد: برخي با انتقامجويي و مباحث حاشيهاي ميخواهند به کار کميسيون خدشه وارد کنند. از آنجايي که برخي نميتوانند خدشهاي به کار کميسيون وارد کنند و به متن و اصل آن لطمه بزنند لذا برخيها وارد حاشيه ميشوند.
رئيس کميسيون ويژه برجام مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: طرحهايي که در خصوص برجام ارائه ميشود بايد مبتني بر تراز گزارش باشد و بتواند نگاه ملي داشته باشد نه نگاه بخشي لذا بايد دو فراکسيون با هم صحبت کنند آن هم بدون حق وتو.
زاکاني ادامه داد: پيشبيني ما بيان حرف حق و مستدل است برخي دعا ميکنند طرح برجام به تصويب نرسد ما هم پيشنهاد داريم و منطقي هم است و شعار نيست. طرح مذکور به طرح قانوني مجلس نميخورد و يک تشکل دانشجويي هم ميتواند چنين حرفي بزند. ما هم پيشنهاد داريم و هم با چارچوب آن را مطرح کرديم.، فکر کرديم و چارجوب منطمي را آورديم لذا پيش فرضها غلط از آب درآمد چرا که برخيها ميخواستند طرح و شعار خود را در جامعه القا کنند.
رئيس کميسيون ويژه برجام مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: معتقديم طرحي قويتر از طرح ارائه شده تهيه شود و فردا مقدمات آن صورت گيرد، طرح و چارچوب در اين خصوص داريم البته اگر نگاهي سياسي و سليقهاي نداشته و همچنين با نگاه منافع زودگذر انتخاباتي نگاه نکنند.
زاکاني متن برجام را براي کشور فاجعهآفرين دانست و ادامه داد: گزارش برجام بسيار مستند و دقيق است چرا که هيچ يک از منتقدان از گزارش نقد نکردند بلکه حرفها و درد و دلهاي سليقهاي خود را مطرح کردند.
«آقاي بروجردي تا آخرين جلسات کميسيون در جلسات حضور داشتند همچنين در رأيگيريها شرکت کردند و با توجه به حضور ايشان و جلسه رأيگيري از بيانيه ايشان و نظرشان تعجب کردم. بسياري از کليات گزارش با نظر همين افراد انجام شد. ايشان به عنوان يک عضو قديمي مجلس يک درس بدي براي آيندگان به يادگار گذاشت و تعجب کردم که ايشان چنين بيانيهاي صادر کرده و ميگويد گزارش به کشور ضربه زده است.»
رئيس کميسيون ويژه برجام مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: نگاه برخي منتقدان نگاه جزيرهاي بود آنها ميخواستند از ابتدا از برجام دفاع کنند و قبل از نشست کميسيون برجام در دفتر آقاي ابوترابي نشستند و جلسه گرفتند که چگونه از برجام دفاع کنيم.
وي علت عدم تشکيل کميته اقتصادي را برنامههاي از پيش تعيين شده اعضاي آن خواند و گفت: آنها براي خود برنامهريزي ميکردند و از پيش بناي تأييد متن برجام را داشتند ولي ما ميخواستيم هر آنچه که هست را به حق ارزيابي کنيم. آنها معتقد بودند که ما متن را آنچه هست ارائه ندهيم بلکه تفسير خودمان را از آن ارائه کنيم ولي ما معتقديم اين سندي است که بين چند کشور بسته ميشود. چطور ميتوانيم واقعيتها را کتمان کنيم ولي آنها ميگفتند ما تنها تفسير و نظرات شخصي خود را ارائه ميکنيم. حرف ما اين بود که در صورت اعمال حرف آنها ما مانند کبکي هستيم که زير برف رفته و لحن تحريمها را ناديده گرفتهايم و زير بار برخي محدوديتها بايد برويم. ما سند را آنچه هست ميبينيم پس براي ارائه گزارش نهايي از عقل جمعي استفاده کرديم.
زاکاني عنوان کرد: اگر بخواهيم نظرات شخصي خود را اعمال کنيم و برخواسته از تفاسير خود حرف بزنيم اين در حقيقت ظلم به حق دانشگاهها و نظرات دانشمندان است که اگر موشکي ممنوع است ما حرفي نزنيم و کاري نداشته باشيم و ننويسيم. پس اين چگونه صداقتي با مردم است.
«من از سه نفري که جلسه را ترک کردند گلهاي ندارم آقاي پزشکيان هم گفتند من متدولوژي و روشمندي خاصي دارم و بنده هم خطاب به ايشان گفتم اين روش مندي را ارائه دهند.»
زاکاني با بيان اينکه ما با تکيه بر عناصر دانشگاهي جهت تهيه گزارش برجام کار بزرگي را انجام داديم ادامه داد: آقاياني مانند حقيقتپور و بروجردي رئيس و نائب رئيس اين کميسيون (امنيت ملي) بودند و همچنين سابقه درخشاني در مجلس دارند چگونه به خود اجازه دادند که اين گزارش را نفي کنند آن هم با اين استدلال که عملا مسير طي شده هم نظر با آنان نبوده است.
رئيس کميسيون ويژه برجام مجلس اضافه کرد: اين مسئله نشان از عدم منطق برخي دوستان است که به مجلس آسيب زدند. گزارش ما به مملکت آسيب نزد حقايق را بيان کرد. 165 دستاورد آنها در بيانيه صادر شدهشان هيچ انطباقي با برجام نداشت آنها ميخواستند به سند توجه نکنيم و هرآنچه که آنها ميخواهند باشد.
وي ادامه داد: مجلس به خودي خود نميتواند قابليت لازم براي ريل گذاري به صورت تخصصي برگزار کند لذا ما از کارشناسان و دانشگاهيان و همچنين فرهنگيان استفاده کرديم اگر ميخواستيم به نظرات اعضا بسنده کنيم گزارش نهايي ناقص بود لذا از نظرات کميتهها،تک تک اعضا، دانشگاهيان و فرهنگيان نيز استفاده کرديم و يک الگوي موفق از عمل درست و دقيق کميسيون ارائه داديم.
زاکاني گفت که اگر مجلس اين مسير را طي کند ميتواند راس امور باشد و يک کار متقن ارائه دهد. من در طول نشست کميسيون به کسي بي احترامي نکردم و به اعضا نيز اجازه ندادم که به کسي بي احترامي کنند. در روند بررسي برجام سعي کرديم مسيري را طي کنيم که به يک نتيجه متقن برسيم کسي نميتواند ايرادي به آن وارد کند.
وي در ادامه برخورد مجلس و ارجاع گزارش بررسي برجام به کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس را خلاف آييننامه عنوان کرد و گفت: مجلس بايد پاسخگو باشد و برخورد مجلس با کميسيون ويژه غير از آييننامه بود و خلاف آن عمل کرد هيات رئيسه مجلس به صراحت خلاف آييننامه عمل کرد و حتي کميسيون را به عنوان کميسيون فرعي نشناخت و اين در تاريخ خواهد ماند.
رئيس کميسيون ويژه مجلس ادامه داد: ما هيچ وظيفهاي غير از ارائه گزارش نداشتيم ولي اگر بررسي مجدد و اعمال اصلاحيه بر روي اين گزارش به کميسيون ويژه ارجاع داده ميشد ما موظف به بررسي آن بوديم کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس خلاف آييننامه طرح را به تصويب رساند در حقيقت آييننامه در دست اعضاي کميسيون امنيت تکه تکه شده است بدون دقت و توجه و در نظر گرفتن ساير کميتههاي فرعي گزارش خود را ارائه کردند که اين مسير نادرستي بود. هيات رئيسه براي حفظ شان و آبروي مجلس و همچنين منافع ملي بايد از مسير خلاف قانون دست بردارد و تجديد نظر کند.
زاکاني عنوان کرد که عبور از خطوط قرمز بسيار واضح است و لغو تحريمي در کار نيست به جز مقدار اندکي که ما در بخش اقتصادي آوردهايم.
وي در خاتمه يادآور شد: سند برجام و قطعنامه يک سند درازمدت بلند مدت براي ايران است که قرار شد وزارت امور خارجه سند را تحويل کميسيون بدهد و پس از درخواست ما مبني بر ارائه اين اسناد اظهار کردند که اين سند تبديل نشده است؛ ما درخواست کرديم گزارش آن را ارائه دهيم ولي در مجموع به درخواستمان مبني بر صورت مذاکرات همچنين مباحث مربوط به آلماتي و گزارش عملکرد آنها و مذاکرات دو ساله آن ها و سند مربوطه ارائه نشد.